5 Ocak 2018 Cuma

Sıfırcı Hoca; Global Ncap, 4 Tekerlekli Tabutlar ve Dieselgate

Selam ahali, bu sefer biraz daha hafif biraz daha renkli bir konudan bahsedeceğim. Gerçi böyle bir kahpeliği de ‘’renkli’’ olarak tanımlamak ne kadar doğru bilemiyorum ama, biz en iyisi daha geniş kitlelerin alakadar olacağı bir konu diyelim buna.

Otomobil sektörü markaya, modele, segmente ve en nihayetinde de paraya göre değişen farklı farklı araçlar üretiyor. Hatta aynı markanın aynı modelinde dahi sırf paket farklılıklarından dolayı değişen özellikler görebiliyoruz. Ancak bu noktada, ‘’işte orada duracan liseli’’ diyeceğimiz bir şey var ahali.

Konu güvenlikse esas olan insan hayatıdır, candır. Güvenliğin fiyata markaya, modele veya segmente göre değişmesi kabul edilemez. Ben etmiyorum ulan! Kimse de kıvırmaya kalkmasın bunun hiçbir insani ya da mantıki dayanağı olamaz.

Benim hobimdir otomobiller, öyle Youtube’da da otomobil incelemeleri falan izlemeyi severim. Çok abartmamak kaydıyla bu tarz ilgi alanları edinmenizi de tavsiye edebilirim. Geçenlerde yine böyle videolarda dolanırken, özellikle sosyoekonomik düzeyleri düşük olan bölgelere satılan araçlara gözüm takıldı ve küresel şirketlerin bir ahlaksızlığıyla daha yüzleştim. Bu yazıda da işte bu noktaya değinmek istiyorum. Özellikle Asya-Pasifik ve Afrika bölgesinde dönen dolaplarla alakadar olacağız.

Önce Ncap diye bir oluşumdan bahsedeceğiz. Ncap otomobillerin güvenlik performanslarını ölçen bir otoritedir. NCAP araçlar için yaptığı çarpışma testlerinde yıldızlı bir puanlama sistemi kullanır. Yapılan bu testlerde araç ön, yan ve direk çarpışmalarına tabi tutulur. Alınan sonuçlarla da belirli ölçülere göre sürücü, yolcu, çocuk ve yaya güvenliği alanında ayrı ayrı puanlamalar yapılır. Ncap’in birçok alt kuruluşu var, IIHS, EuroNcap, Ancap, C-Ncap, Global Ncap gibi.[1] Kaynakçada verdiğim 1 numaralı linkten listesini takip edebilirsiniz.

Bunlardan Global Ncap’in hedefi daha çok dünya markalarının düşük gelirli ülkelerde sattıkları araçları çarpıştırmak, yani Avrupa’da, Amerika’da güvenliğiyle ün yapan ve hatta ‘’en güvenli arabayı biz yapıyoruz’’ diyen küresel şirketlerin raconunu çiziyorlar. Gelin, Avrupa’da, Amerika’da sevgi pıtırcığını oynayan şirketlerin az gelişmiş ülkelerde nasıl arabalar sattıklarını görelim.

Global Ncap’in gücünü iyi tahlil edebilmek adına önce Nissan Tsuru’dan başlamak istiyorum. Meksika’da satılan Nissan Tsuru aha da bu;




Bakmayın öyle 93 model Corolla gibi durduğuna, bu araba 2017 model!

Global Ncap yanına iki yaverini, IIHS ve Latin Ncap’i alıp Meksika’da satılan 2015 Nissan Tsuru ile ABD’de satılan 2016 Nissan Versa’yı kafa kafaya çarpıştırmış. İzleyelim;





Evet, gördüğünüz üzere, Tsuru’nun A sütunu dahi bütünlüğünü koruyamamış ve araç kâğıt gibi ikiye katlanmış. Aynı markanın iki farklı aracı ve birbirinden bir sınırla ayrılan iki ülke; ABD ve Meksika, sonuçlar ortada!

Bu örneği verirken Global Ncap’in gücünü göreceğiz demiştim, Nissan Tsuru’nun üretimi bu çarpışma testinin yayınlanmasının ardından Mayıs 2017’de durduruldu. Nissan her ne kadar üretimin durma sebebinin bu çarpışma testi videosu olmadığını söylemiş olsa da biz neyin ne olduğunu gayet iyi biliyoruz, oyna devam. Nissan bu aracı Sentra adıyla 1991 yılında piyasaya sürmüş, 1999’da da global üretimini durdurmuşu. Ancak Sentra, Tsuru adıyla Meksika’da çatır çutur satılmaya devam etti.[2]
Nissan Tsuru daha önce de 2013’de Latin Ncap’in çarpışma testine girmişti. Onun sonuçları da yine ortada;






Sıfır yıldız! Videosunu da şöyle ekleyip Tsuru bahsini kapatıyorum;






Şimdi de Hindistan’da üretilip yine Hindistan ve diğer Asya-Pasifik ülkelerinde satılan araçlara göz atacağız. Tanıdık bir modelle başlayalım; Duster! Renault, Dacia’nın pek bilinmediği ancak Renault’nun güçlü olduğu ülkelerde, Dacia modellerini de Renault logosuyla satıyor. O yüzden Renault Duster diye görünce şaşırmayın.

Araçta ne hava yastığı ne ABS var, Isofix ise hak getire! Sonuç; sıfır yıldız! Gelin bir de videosuna bakalım;






Evet, ızgarasında Dacia yerine Renault logosu taşıyan Duster’ımız haşat oldu! Renault’nun bir de o bölgelere özel ürettiği bir Kwid modeli var ki, durum onda daha da vahim. Araçta hava yastığı bulunmasına rağmen yine sıfır yıldız!




Peki ya Kwid’in hava yastıksız versiyonu?





Aracın sağ tarafı ikiye katlandı. Böyle bir kazadan sağ çıkma ihtimaliniz epey zayıf ahali, hadi sağ kaldınız diyelim ömür boyu yatağa mahkum olacaksınız demektir. Peki, yüzde kaçlık bir kar marjı bu bedeli karşılayabilir?

Bu da yine hava yastığı olmayan, Hyundai i10’un çarpışma videosu;





Ha bir de ‘’Alman yapar’’ diye bir laf vardı değil mi? Volswagen Polo gelsin, oynat Uğurcum;






Avrupa’da, Amerika’da can güvenliği ve insan hakları timsali olan Volkswagen, Asya-Pasifik’e, Hindistan’a gelince 4 tekerlekli tabut satmaktan hiç çekinmiyor.

Volkswagen demişken, birçoğunuzun da aklına gelmiş olduğunu düşündüğüm Dieselgate skandalına da değinmeden etmeyelim.

Şimdi dizel motor kafadan, pis bir şey, bu çok net. Zaten dizel motoru da başımıza saran, Japon üreticilerin geliştirdikleri benzinli motorlarla baş edemeyen Avrupalı otomotiv şirketleriydi. Mahalle maçlarında yediği çalımı sindiremeyip, kasaba bağlayan kırılmadık ayak bırakmayan çirkef çocuk gibi, baş edemedikleri Japon üreticilerin önünü kesmeye, onları engellemeye kalktılar.

Dizel motor, geliştirmeye müsait bir teknoloji değil, dizel motorun tarihi boyunca yalnızca iki önemli hamle var; birincisi ticari araçlardan binek araçlara uyarlanması, ikincisi ise turbo-dizel muhabbeti. Oysaki üreticiler yıllarca dizel motorda debeleneceğine, benzinli motorlara ya da hybrid teknolojisine kaynak ayırmış olsa şu an çok farklı yerlerde olabilirdik ve bu emisyon olayı da bu derecelere gelmezdi. Neyse siktir edin şimdi motor teknolojilerini falan, konu o değil, biz dieselgate skandalına geri dönelim.

Dieselgate skandalı, ABD’de Volkswagen modellerinin emisyon değerlerinde kirliliğin çok yüksek çıkmasıyla patlamış bir olaydı. [3] Ancak meselenin arka planına geçtiğimizde bu olayın ne çevrecilikle ne de duyarlılıkla uzaktan yakından alakası olmadığını net bir şekilde görüyoruz.

Trump bildiğiniz üzere ekonomik manada ulusalcı politikalar izliyor. ABD pazarında yer alan küresel şirketlere ‘’ya ülkemde üretim yapacaksın, ya da haraç vereceksin’’ şeklinde ciddi baskı yapıyor. Esasında çok doğru bir tavır bu, ancak CIA’in, soğuk savaş döneminde İran’da petrolü millileştiren Musaddık rejimine darbe yapmasını nereye koyacağız?

Volkswagen, yakın zamanda dünyadaki satış rakamlarında Toyota’yı geçerek 1 numara oldu.[4] Eski 1 numara Toyota’nın ABD ve Kanada’da 10 fabrikası bulunuyor, ancak yeni 1 numara Volkswagen ise ABD’de yalnızca tek fabrikada üretim yapıyor.[5] VW’in o tek fabrikası da, dostlar alışverişte görsün hesabı, sırf yok denmesin diye var olan bir fabrika; kapasitesi yalnızca 150.000 adet! Rakamı iyi tahayyül edebilmeniz için şunu söyleyeyim Bursa’daki Tofaş fabrikasının kapasitesi 400.000 adet!

Tüm bu verileri üst üste koyduğumuzda tablo gayet açık; ABD’de üretim yapmayarak piyasalarda birinci sıraya yükselen Volskwagen bedel ödüyor.  Bunun bizdeki yansımaları da ÖTV zammı şeklinde olmuştu. Eee malum Amerika bizim biricik müttefikimiz(!)

Aslında küresel şirketler ile, politika arasındaki bağlantıyı anlamak adına bu dieselgate skandalı epey iyi bir örnek oldu. Benim artık küresel çete olarak niteleyeceğim bu güruh için ne insan hayatının ne de çevrenin hiçbir önemi yoktur. Bu insanların vatanı, milleti, dini hiçbir aidiyeti yoktur, yalnızca çıkarları vardır. İnsanlığın Rehber(!) Taşları veDünya Nüfusunu Azaltma Politikası başlıklı yazımı okumuş muydunuz?

Neydi Georgia Guide Stones’daki 1 numaralı emir? Dünya nüfusunu 500 milyon dolaylarında tutun!
Özellikle Asya-Pasifik gibi gelir düzeyi düşük ve az gelişmiş bölgelere böylesi araçların satılmasını buna bağlayabilir miyiz? Gayet de bağlarız, kimi coğrafyalarda savaş, kimilerinde açlık, kimilerinde doğum kontrol programları ve kısırlaştırmalar, kimilerinde de işte böyle can güvenliğinin hiç önemsenmediği çalışma koşulları ve mal-hizmet satışı!

Yazıyı artık yavaştan bitireceğim ama unutmadan paylaşmak istediğim son bir şey daha var. Bizim Tofaş’lar Etiyopya’da hala üretiliyormuş ya la hehehe;





Tofaş’lar, Fiat Regata çakması, bunlar Tofaş çakması baya bildiğin böyle çakmaları karmışlar ortaya böyle bir vaziyet çıkmış. Tofaş meselesiyle ilgili de vakti zamanında TOFAŞ Zulmü başlıklı bir yazı yayınlamıştım, dileyen ona da göz atabilir. Ben bu mesele ile ilgili daha fazla yorum yapmayacağım.

Son olarak her zamanki gibi bol, bol okuyun diyeceğim. Bunlar esasında çok zevkli konular lan, bir kenarından köşesinden yapışın olum şu meselelere sığır olmayın.



Hadi selametle…


---------------------------------------------------------------------------------------

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder