22 Ekim 2016 Cumartesi

Kur'an Neden İnanılmayı Hak Eder?

Selam ahali, daha önce ‘’İslam’ın Dejenere Edilmesi Spiritüalizm Tasavvuf ve Cemaatler’’ başlıklı yazımda insan yaşamının büyük bir çoğunluğuna din yön verir demiştim. Bu ifademin hala arkasındayım hatta bir adım öteye götürerek şunu söyleyebilirim ki; bir dine gerçekten iman eden insanın tüm yaşantısına din yön verir. Yani öyle ‘’ben inancımla günlük yaşantımı birbirine karıştırmıyorum’’ demek gibi bir seçeneğiniz yoktur.

Mesela günümüz toplum paradigmasının en büyük yanlışlarından biri de yalnızca kurum, kuruluş veya devlet gibi organizasyonların sahip olabileceği ‘’laik’’ sıfatının insan için de kullanılıyor olmasıdır. Bir dine inanıyor ve o dinin gerekliliklerini yerine getirmiyor, o dine göre yaşamıyorsan günahkar, münafık veya o din bu durumu nasıl isimlendiriyorsa osundur, bir dine mensup olmadan yaşamını idame ettiriyorsan haliyle yaşantına yansıtacağın gerekliliklerin de bulunmaz, bu durumda da ateist, deist ya da seküler olabilirsin yani insanın laiki olmaz. Ki kanımca kurum, kuruluş veya devlet gibi organizasyonların sahibi olabildiği ‘’laik’’ sıfatının insandaki karşılığı ‘’seküler’’ kelimesi olmalıdır. Bu kullanım böyle yapıldığı takdirde Türkiye Cumhuriyeti içinde herhangi bir dine mensup insanların rejim düşmanı gibi algılanmasının da önüne geçilerek yığınla gereksiz tartışmayı daha başlamadan bitirebiliriz.

Neyse, şimdi benim amacım kavram karmaşalarına son vermek ya da yenilerini ortaya çıkarmak değil ve özellikle de laikliğin tartışıldığı şu günlerde bu hassas konudan uzak durmakta fayda görüyorum. Anlatmak istediğim konudan hayli uzaklaşmaya başladığımı fark ettiğim için dümeni yavaşça Kur’an’a doğru kırayım.

Daha önceki yazılarımda hep Kur’an okumanın, anlayarak okumanın gerekliliğinden dem vurdum, alakalı, alakasız her yerde mutlaka Kur’an okuyun dedim, Hitler’in propagandacıları gibi hiç vazgeçmedim bu söylemimden ve yine söylüyorum şu kitabı lütfen okuyun. Kendiniz için okuyun. Çünkü Kur’an gerçekten çok acayip bir kitap ve okumalarım, araştırmalarım neticesinde kesinlikle inanılmayı hak eden bir kitap.

‘’Neden Müslümanım?’’

Bu soru bence her Müslümanın kendisine sorması gereken en önemli sorulardan biri hatta belki de en önemlisidir. Ne yani Liverpool’da doğsaydım Hıristiyan mı olacaktım? Ya da Mumbai de doğsaydım Hindu mu olacaktım? Çoğunluk ve ya toplumun değer algıları diye ifade edebileceğim kabuller hiçbir zaman bu denli önemli bir konuda ölçü olamaz. Zira insan doğası gereği hata yapmaya mahkumdur. Kur’an’da da bu minvalde birçok ayet vardır;

‘’Allah'ın nimetlerini çok iyi tanıdıkları halde onları inkar ederler. Onların çoğu kafirlerdir’’.[Nahl,83]
‘’Biz bu Kuran'da her türlü örneği verdik, ne var ki halkın çoğunluğu inkarda direniyor.’’[İsra,89]
‘’Kulak verirler; ancak çoğu yalancıdır.’’[Şuara,223]
‘’Andolsun, size hakkı getirdik. Fakat çoğunuz haktan hoşlanmayanlarsınız.’’[Zuhruf,78]
‘’… Zira onların çoğu akıl etmiyorlar.’’[Maide 103]
vs, vs…

Özetle Kur’an’da çoğunluğun bir ölçü olamayacağı gayet net bir şekilde ifade edilmiş. Notlarım arasında bu konuyla ilgili 20 ayet vardı 5 tanesini örnek teşkil etmesi amacıyla buraya koydum. Zaten anlayana sivrisinek saz derler…

Ben açıkçası Kur’an’dan dolayı Müslümanım. Bu yazımda da beni inanmaya ikna eden ve Kur’an’ı inanılmayı hak eder kılan bazı örnekleri paylaşacağım. Haa bu demek değildir ki burada bir ispat çabasına gireceğim, hiç inanmayan birine iki ayet okutup beş dakikada kelime-i şehadet getirteceğim. Bir kişinin inanası varsa inanır inanası yoksa zaten hiçbir şekilde onu inanmaya ikna edemezsin. Yukarıda Kur’an’ı inanılmayı hak eden bir kitap olarak tanımladım bu yazıdaki amacım da bu kitabı ‘’inanılmayı hak eder’’ konuma getiren örnekleri teşhir etmek olacak. Daha fazla laf kalabalığı yapmadan başlamak istiyorum. Ha bir de en sağlam ve Arapçadan Türkçeye çevirisi güzel yapılmış meal olarak Ali Bulaç ve Yaşar Nuri Öztürk’ün(evet ciddiyim) çalışmalarını gördüğüm için ayetleri sizlerle paylaşırken bu iki meali karşılaştırmalı olarak göreceksiniz. Zaten okurken de birkaç meali karşılaştırmalı olarak okumanızı tavsiye edebilirim.

Hani bir klişe vardır ya ‘’bizim mevcut bilim düzeyiyle yeni yeni keşfettiğimiz şeyleri Kur’an 1400 sene evvel haber veriyürdü’’ diye hah işte o lafın belli ölçüde gerçeklik payı vardır aslında. Kur’an bir bilim kitabı değildir derler, evet buna kesinlikle ben de katılıyorum Kur’an kesinlikle Planetary Report gibi elinize alıp okuyabileceğiniz bir bilim dergisi değildir ancak zaman zaman dönemini aşan bilgiler vererek ‘’inanılmayı hak eden bir kitap’’ olduğunu göstermiştir. Ateistlerin iddiasına göre –hatta niye sadece ateistler olsun ki Müslüman olmayan insanların hepsi için geçerli bu- Kur’an Muhammed peygamberin elinden çıkmıştır. Ben ise bu yazıda bu kitabın değil Muhammed peygamber o dönemde yaşamış herhangi bir insan evladının elinden çıkmış olamayacağını savunacağım.

Mesela Zariyat suresinin 47. Ayetinde evrenin genişlemekte olduğu ve Ahkaf 3. Ayette de evrenin başlangıcı ve sonu olduğu bilgisi verilmiştir.

Zariyat 47
Ali Bulaç meali; ‘’Göğü 'büyük bir kudretle' bina ettik ve şüphesiz Biz, (onu) genişleticiyiz.’’
Yaşar Nuri Öztürk meali; ‘’Göğe gelince, onu biz ellerimizle kurduk. Hiç kuşkusuz, biz, genişleticileriz.’’

Ahkaf 3
Ali Bulaç meali; ‘’Biz gökleri, yeri ve ikisi arasında bulunanları ancak hak ve adı konulmuş bir ecel (belli bir süre) olarak yarattık. İnkâr edenler, uyarıldıkları şeyden yüz çeviren(kimseler)dir.’’
Yaşar Nuri Öztürk meali; ‘’Gökleri ve yeri ve ikisi arasındakileri hak olarak ve belirlenmiş bir süre için yarattık biz. Küfre batanlarsa uyarılmış oldukları şeyden yüz çevirmektedirler.’’

İnsanlık ise bu bilgiyi 1920’li yıllarda teyit ediyor.[1] İnsanlık için evren konusunda her daim iki mantıklı ihtimal olagelmiştir. Birincisi evrenin ezeli, sabit ve durağan olduğu ikincisi ise evrenin bir başının ve sonunun olduğu ve sabit olmadığı, sürekli genişlediğidir. Bu ‘’ihtimallerden’’ birini seçip de kutsi kaynak olacak bir kitaba eklemek büyük bir kumardır ve tutmuş bir iddiadır. Müslüman olmayanlara göre Muhammed peygamber burada başarılı bir kumara imza atmıştır, Müslümanlara göre ise Allah kitabı kendisinin gönderdiğini kanıtlamıştır.

Yine Zariyat suresinden devam edelim 49. Ayete geldiğimizde ise şöyle bir manzara ile karşılaşıyoruz;
               
Ali Bulaç; ‘’Ve Biz, her şeyi iki çift yarattık. Umulur ki, öğüt alıp-düşünürsünüz.’’
Yaşar Nuri Öztürk; ‘’Her şeyden iki çift yarattık ki düşünüp anlayabilesiniz.’’

Şimdi burada aslında çok önemli bir ayrım var. Özellikle ateistlerin ‘’Kur’an’da mantık hataları var’’ derken en çok öne sürdüğü ayetlerden biri budur.

Eşeysiz üreyen, cinsiyeti bulunmayan canlılar da vardır diyerek bu ayette hata olduğunu öne sürerler genelde, ancak ben bu ayette bir cinsiyet ifadesi göremiyorum ahali. Her canlıdan iki çift yarattık gibi bir ifade olsaydı evet gerçekten burada bir hata olduğu kabul edilebilirdi ancak her şey denmiş yani aklınıza gelebilecek her şey. Daha geniş kapsamlı düşünmemiz istenmiş zaten ayetin sonunda da düşünmeye bir vurgu var. Burada aksine evrendeki ikili sistemlere ve karşıtlıklara bir atıf yapılmaktadır. Bu olayı atomların + ve – ile yüklenmelerine, bilgisayarların kullandığı 0’lı 1’li ikili sistemlere, gece-gündüz, iyi-kötü gibi karşıtlıklara falan götürebilirsiniz ama cinsiyete götüremezsiniz. Bu sadece onu orada görmek isteyen birinin başarabileceği bir şeydir. Bir metni anlamaya çalışırken esas almanız gereken ilk şey o metnin kendisidir. Ön yargılarınızdan sıyrılın.

Mikrofizik ve yüksek enerji fiziğinde kuark ve elektronlar arasında eşler halinde görünümler vardır. Up kuark - down kuarklar ve parçacık-antiparçacıklar arasında bazı belli oranlar gözlenmiştir ve bunlar ikili sistemdedir, çifttir. Tıpkı Zariyat 49’da belirtildiği gibi.
Örneğin;

Proton iki up kuark ve bir down kuarkın bir araya gelmesi ile oluşur.[2]






Nötron ise iki down kuark ve bir up kuartan meydana gelir.[3]





İnsanlık ise kuark ile 1968’de tanışıyor ve ardından çok yakın bir tarih olan 1995’de ancak son kuark olarak üst kuarkı keşfediyor.[4] Haa bu söylediğim şey üzerine baya bi’ düşünüldüğünde, ciddi manada kafa yorulduğunda kurulabilecek itiraz kabul edebilir bir bağdaştırma ancak kesinlikle cinsiyetten daha makul, daha mantıklı bir bağdaştırma. Zira bu ayette her şeyin iki cinsiyetten meydana geliyor olduğunu çıkarmak bunu ancak orada görmek isteyen birinin başarabileceği bir şeydir, hiçbir geçerliliği yoktur. Bu ve bu gibi yorumlarda art niyet ararım ben. Sıklıkla tekrar ettiğim bir söylemim vardır; bir metni değerlendirirken tek parametreniz o metnin kendisi olmalıdır. Aksi takdirde zaten var olan fikirleriniz, ön kabulleriniz şartlar ne olursa olsun değişmeyecektir ve sizi yanlış yönlendirecektir.

Yine bu konuya paralellik gösteren meselelerden devam etmek istiyorum. İlkokul bilgilerinizi hatırlayın; ‘’Güneş ısı ve ışık kaynağıdır, Ay ise sadece Güneşten aldığı ışığı yansıtır, Güneş de bir yıldızdır.’’ Kur’an’da bu olay Mülk, Saffat ve Nuh surelerinde kendine yer bulmuştur. Hemen ayetleri sıralamak gerekirse;

Mülk 5;
Ali Bulaç; ‘’Andolsun biz en yakın göğü kandillerle süsleyip donattık ve bunları, şeytanlar için taşlama birimleri kıldık. Onlar için çılgınca yanan ateşin azabını hazırladık.’’
Yaşar Nuri Öztürk; ‘’Yemin olsun ki, biz en yakın göğü kandillerle süsledik ve onları şeytanlara ateş taneleri yaptık. O şeytanlar için çılgın ateş azabını da hazırladık.’’
Saffat 6;
Ali Bulaç; ‘’Şüphesiz biz dünya göğünü ‘çekici bir süsle’, yıldızlarla süsleyip donattık.
Yaşar Nuri Öztürk; ‘’Biz o yakın göğü bir süsle, yıldızlarla süsleyip donattık.

Nuh 16;
Ali Bulaç; ‘’Ve ayı bunlar içinde bir nur kılmış, güneşi de aydınlatıcı ve yakıcı bir kandil yapmıştır.
Yaşar Nuri Öztürk; ‘’Ve Ay’ı bunlar içinde bir nur yaptı ve Güneş’i bir kandil haline getirdi.’’
                              
Şimdi bu üç ayetten bir sentez yapalım. Unutmamak gerektir ki Kur’an bu gibi sentezlere müsait komplike bir kitaptır. Meselenin başlangıcının bir surede devamının diğer surede olduğu yüzlerce örnek vardır. Bu da bir anlatım tekniğidir esasında.

Tekrar konuya dönecek olursak bu üç ayette üç gök cisminden bahsedilmiş;
- Güneş
- Ay
- Yıldızlar

Bu üç gök cisminden Güneş ve yıldızlar için ortak sıfatlar olarak ısı ve ışık yaydıklarından bahsedilmiş ve hatta ‘’ateş’’ yakıştırması yapılmıştır. Ancak Ay’a gelecek olursak Ay’dan bahsedilirken ‘’nur’’ sıfatı uygun görülmüş, Nur Kur’an’da yansıtıcı özellikleri karşılayan bir sıfat olarak kullanılır. Normal şartlar altında gökyüzüne doğru bir bakış atan dönem insanından beklenecek bakış açısı gündüzleri dünyasını aydınlatan Güneş ile geceleri nispi bir aydınlanma sağlayan Ay arasında bir benzerlik kurması veya Ay ile yıldızlar arasında bir benzerlik kurması yönünde olmalıdır. Ancak o dönemde kimse kalkıp da Güneş ile yıldızlar arasında bir ilinti kuramaz kardeşim onu bi’ geçelim. Bunu iddia eden adama da sadece güler geçerim.
Sonuç olarak bu örneği göz önünde bulundurarak şunu söyleyebilirim ki bu üç ayeti o dönemde yaşamış olan hiçbir insan evladı bilerek, isteyerek, kasten ve kendi aklıyla iradesiyle yazmış olamaz. ‘’Attı tuttu’’ falan gibi argümanlar üretenler var böyle bir şeyin gerçekleşme ihtimali sahilde yürüyüş yaparken birden kafanıza 1974 model Chevrolet Camaro aküsü düşme ihtimali ile eş değerdir.

Bir başka gök cisminden daha bahsetmek istiyorum şimdi. Bu sefer neden bahsedildiğini söylemeden önce vereceğim ayetleri.
Tarık 1
Ali Bulaç; ‘’Göğe ve Tarık’a andolsun’’
Yaşar Nuri Öztürk; ‘’Yemin olsun göğe ve Tarık’a; o,gece gelene/o tokmak gibi vurana/o, çıkıverip de yürek hoplatana.’’

Tarık 2;
Ali Bulaç; ‘’Tarık’ın ne olduğunu sana bildiren nedir?’’
Yaşar Nuri Öztürk; ‘’Nereden bileceksin sen nedir Tarık?’’

Tarık 3;
Ali Bulaç; ‘’(Karanlığı) Delen yıldızdır.’’
Yaşar Nuri Öztürk; ‘’Parlayan ışığıyla karanlığı delen yıldızdır o.

Burada bir parantez açmakta fayda var. Normal şartlar altında bu ayeti(Tarık 3) Arapça’dan kelimesi kelimesine çevirdiğinizde ‘’delen yıldız’’ gibi bir şey elde edersiniz. Ancak Ali Bulaç bir parantez açarak ‘’karanlığı’’ kelimesini eklemiştir, yorumdur mealde olmaması gereken bir şeydir anlamı tamamen kaydıran bir eklemedir. Yaşar Nuri ise zaten hızını alamayıp Allah ne verdiyse yardırmıştır.

E hani sen bu mealler sağlamdır demiştin?

Birçok noktada tatmin edici ve isabetli çeviriler ancak unutulmamalıdır ki insan yapımı olan her şeyde(çeviri) bir kusur mutlak suretle vardır ve kimse size %100 salt gerçeği vermez. Zaten işte tam da bu yüzden mealleri karşılaştırarak okuma taraftarıyım. Neyse tekrar konuya dönecek olursak;

Şimdi eğer çamaşır makinesi seyreden bir otistik değilseniz burada bahsedilen şeyin normal yıldızlardan daha farklı bir şey olduğunu anlarsınız. Zira 2. Ayette mevcut şartlar altında Tarık’ın ne olduğunun anlaşılmasının zor olacağı söyleniyor. Yani öyle çimlere uzanıp da yıldızları seyrederken görebileceğin bir şey değil. Farklı bir şey, değişik bir şey bu Tarık. Arapçası Tarık olan bu gök cismi Pulsardır. Pulsarların keşfi de yakın bir döneme tarihlenir.(1967)[5] Zaten Tarık kelimesinin Türkçe karşılığı da ‘’vurmak’’, ‘’çarpmak’’tır.

Pulsar, radyo dalgaları şeklinde düzenli vuruş ve akışlar yayan yıldızlardır. Milyonlarca senelik bir parlayıştan sonra nükleer yakıtını tüketen bir yıldız önce sarsılmaya, sönmeye ve çözülmeye başlar. Bu arada kütlesi de inanılmaz ölçülerde artar bir dizi safha daha geçirdikten sonra Pulsar halini alır. Pulsardaki maddenin bir santimetre küpü, ağırlık olarak yaklaşık 100 milyon ton gelecektir. Pulsardaki bir çay kaşığı maddeyi kaldırabilmek için, her biri 50 ton yük kaldıran dev vinçlerden iki milyon adet gerekecek veya bu maddeyi taşıyabilmek için de, dört milyondan fazla büyük kamyon lazım olacaktır.[6] Tabi tüm bunlar olurken malum madde gezegeni delip geçmezse.

Ha buradan Kur’an okuyarak Pulsarın keşfinin gerçekleştirilebileceğini elbette ki çıkaramayız ben de zaten böyle bir şey iddia etmiyorum. O işi genelde domatesin üzerinde Arapça Allah yazısı arayan facebook sayfaları yapıyor. Buradaki asıl mesele Kur’andaki izahatların bilimsel gelişmelere uyuyor olması, paralellik gösteriyor olmasıdır. Zaten daha önceden de belirttiğim üzere Kur’an bir bilim kitabı değildir. Önemli olan bu kitapta anlatılanların gerçek hayatta bir karşılığı olması ve bin küsur sene evvel olmasıdır.

Şimdi de biraz zamanın izafiliğinden bahsetmek istiyorum.

Malumunuz Einstein bu teoriyi 1905 yılında Annalen der Physik dergisinde ortaya atmıştır. Özetle bu olay zamanın, mekanın ve hareketin birbirlerinden bağımsız olmadığı, birbirlerine bağlı olduğu ve aralarında bir görelilik olduğudur.[7] [8]

Daha da basit anlatmak gerekirse zaman her koşulda aynı hızda geçmez. Yani evde yan gelip yatan bir adam ile uçakla seyahat eden birinin geçirdiği zaman aynı değildir. Ancak bu fark saniyenin bilmem kaçta biri gibi bir oranda olduğu için ‘’sürekli havada seyahat edip de genç kalayım’’ şeklinde bir düz mantık geçerli olmayacaktır tabi ki.

Peki bu olay Kur’an’da kendine nasıl yer bulmuş bir de ona bakalım. Bunun için toplam 8 ayeti incelememiz gerekecek.

Secde suresi 5. Ayet der ki;

Ali Bulaç; ‘’Gökten yere her işi O evirip düzene koyar. Sonra sizin saymakta olduğunuz bin yıl süreli bir günde yine O’na yükselir.’’

Yaşar Nuri Öztürk; ‘’İş ve oluşu gökten yere doğru çekip çevirir; sonra o O’na yükselip çıkar. Bir günde ki, süresi sizin saymakta olduğunuz günlerden bin yıla denktir.

Şimdi burayı doğru yorumlamak gerekir gidip de ‘’Benim şimdi yediğim haltlar Allah’a bin yıl sonra mı ulaşacak’’ gibi düz mantıkla yaklaşırsan olmaz. Burada esas anlatılan şey olayları aktaran meleklerin(Cebrail gibi) çok yüksek hızlarda hareket ettikleri ve ciddi zaman farkları oluştuğudur. Ayrıca Allah’ın zamanın dışında olduğunun da bir izahı olarak kabul edilebilir bu ayet zira Allah bizim gibi zamanın içinde değil dışarıda olduğu için geçmişi, şimdiki zamanı ve geleceği bir bütün olarak dışarıdan gözlemleyebilmektedir. Tabi bu son söylediklerim benim yorumumdur, derinlemesine bir bakıştır ama ana hatlarıyla bu ayet zamanın izafiliğine güzel bir açıklamadır.

Mearic suresi 4. Ayet;

Ali Bulaç; ‘’Melekler ve Ruh(Cebrail) O’na süresi elli bin yıl olan bir günde çıkabilmektedir.

Yaşar Nuri Öztürk; ‘’Melekler ve Ruh, miktarı elli bin yıl olan bir günde yükselirler O’na.’’

Burada yine meleklerin çok yüksek hızlarda hareket ettikleri ve zaman farklılıkları oluştuğu anlatılmış. Tekrar tekrar açıklamaya lüzum görmüyorum.

Devam edelim;

Hacc suresi 47. Ayet;

Ali Bulaç; ‘’Onlar senden, azabın çarçabuk getirilmesini istiyorlar; Allah, va’dine kesin olarak muhalefet etmez. Gerçekten, senin Rabbinin katında bir gün, sizin saymakta olduklarınızdan bin yıl gibidir.’’

Yaşar Nuri Öztürk; ‘’Senden aceleyle azabı istiyorlar; Allah vaadine asla ters düşmez. Şu da bir gerçek ki Rabbinin katında bir gün, sizin saymakta olduğunuzun bin yılı gibidir.

Şu an içinde bulunduğumuz evren ile ahiret evreni arasındaki ciddi zaman farkından bahsediliyor. Görüldüğü üzere oradaki bir gün ortalama bir insanın ömründen kat be kat fazla. Peki böyle bir durumda kulların bi’ afallaması gerekmez mi? İşte bu olay da bir sonraki ayetlerde açıklanmış.

Şöyle ki;

Yunus suresi 45. Ayet;

Ali Bulaç; ‘’Gündüzün bir saatinden başka sanki hiç ömür sürmemişler gibi onları bir arada toplayacağı gün, onlar birbirlerini tanımış olacaklar. Allah’a kavuşmayı yalanlayanlar gerçekten hüsrana uğramışlardır. Onlar hidayete ermiş(kimseler) değildi.’’

Yaşar Nuri Öztürk; ‘’Onları huzuruna toplayacağı gün, gündüzün bir saatinden başka dünyada durmamış gibidirler; aralarında tanışırlar. Allah’a kavuşmayı yalanlayıp da doğru yolu tutmamış bulunanlar hüsrana uğramışlardır.’’

Ahkaf suresi 35. Ayet;

Ali Bulaç; ‘’Artık sen sabret; Resullerden azim sahiplerinin sabrttikleri gibi. Onlar için de acele etme. Onlar, tehdit edildikleri şeyi(azabı) gördükleri gün, sanki gündüzün yalnızca bir saati kadar yaşamış(olacak) lardır. (Bu) Bir tebliğdir. Artık fasık olan bir kavimden başkası yıkıma uğratılır mı?

(Artık YNÖ diye kısaltacağım, zaten üç isimli Cumhuriyet dönemi edebiyatçılarına da ayar olurdum)
YNÖ; ‘’Artık, resullerin azim sahibi olanlarının sabrettiği gibi sabret! O inkarcılar için acele etme! Tehdit edildikleri azabı gördükleri gün, gündüzün sadece bir saati kadar yaşamış gibi olurlar. Bir duyurudur bu. Sapmışlar topluluğundan başka kim helak edilir.

Müminun suresi 112-113-114. Ayetler;
Ali Bulaç; ‘’Dedi ki: "Yıl sayısı olarak yeryüzünde ne kadar kaldınız?’’
‘’Dediler ki: "Bir gün ya da bir günün birazı kadar kaldık, sayanlara sor."
‘’Dedi ki: "Yalnızca az (bir zaman) kaldınız, gerçekten bir bilseydiniz,"

YNÖ; ‘’Buyurur: "Yeryüzünde yıllar sayısıyla ne kadar kaldınız?"
‘’Derler: "Bir gün yahut günün bir kısmı kadar; sayanlara sor."
‘’Buyurdu: "Sadece birazcık kaldınız. Keşke biliyor olsaydınız."

İşte o bahsettiğim afallama bölümü geldi. Allah kullarına ‘’yeryüzünde ne kadar kaldınız?’’ diye sorduğunda dünya ile ahiret arasındaki zaman farklılığından ötürü herkesin şirazesi kayıyor ve takriben 60-70 yıllık ömrünü ‘’günün bir kısmı’’ şeklinde tanımlıyor. Allah ise yine her şeyin farkında ve her şeye kadir, böyle bir zamansal kayma yaşamıyor zira zamanın dışında, zamandan münezzeh. Bu da zamanın da bir yaratık olduğu anlamına gelir ve o meşhur ‘’her şeyi Allah yarattıysa Allah’ı ne yarattı?’’ sorusunu da boşa çıkarır zira zamanın Allah’a bir üstünlüğü yok aksine tersi bir durum var.

Ancak Müminun suresinin 113. Ayetini dikkatli okuyanlar şunu da fark edeceklerdir ki kulların bir kısmı ‘’yeryüzünde ne kadar kaldınız?’’ sorusuna ‘’bir gün’’ diye cevap verirken bir kısmı ise ‘’günün birazı, gündüzün bir saati kadar’’ şeklinde cevaplar vermektedir. Böyle bir şey olabilir mi bu ne demektir? Bu durumda ayete göre bazı insanlar 1000 sene yaşamış oluyor. Diğer kısmı ise günümüz insanının ortalama ömrü kadar.

Ben burada pası Ankebut suresi(ki Kur’an’daki en ilginç surelerden biridir, ona da değineceğim.) 14. Ayete atacağım;

Ali Bulaç; ‘’Andolsun, biz Nuh'u kendi kavmine (elçi olarak) gönderdik, içlerinde elli yılı eksik olmak üzere bin sene yaşadı. Sonunda onlar zulme devam ederlerken tufan kendilerini yakalayıverdi.’’

YNÖ; ‘’Yemin olsun, biz Nûh'u toplumuna gönderdik de o, onların arasında bin yıldan elli yıl eksik kaldı. Sonunda onları tufan yakaladı. Çünkü zalimlerdi onlar.’’

Ayete göre Nuh Peygamber 950 yıl yaşamış. Şimdi bir düşünün siz maksimum 100 sene yaşayabiliyorken bir adam 950 sene yaşıyor bu durumda onun peygamberliğini kabul etmeme şansınız olabilir mi? Elbette ki hayır bu durumda demek oluyor ki; o dönem insanları hakikaten 950-1000 sene falan yaşıyordu.

Peki biz bu sonuca nasıl ulaştık?
Müminun 113 ile Ankebut 14’ü sentez ederek.
Kur’an gerçekten muhteşem bir kitap ve kesinlikle inanılmayı hak eden bir kitap.

Ankebut suresi çok ilginç bir sure demiştim oradan devam edelim;

Bildiğiniz üzere Kur’an ayetleri Müslümanlar tarafından genelde iki gruba ayrılır;
Muhkem ve müteşabih ayetler.
Muhkem’i net, kolay anlaşılır, müteşabihi ise mecaz veya dolaylı, anlaşılması zor olan gibi düşünebilirsiniz.

Ankebut suresinin şimdi göz gezdireceğimiz ayetleri de anlaşılması biraz zor, anlaşılması için yanında ekstra bilgi gerektiren ayetlerdir.

Ankebut suresi 41 ve 43. Ayetler;

Ali Bulaç; ‘’Allah'ın dışında başka veliler edinenlerin örneği, kendine ev edinen örümcek örneğine benzer. Gerçek şu ki, evlerin en dayanıksız olanı örümcek evidir; bir bilselerdi.’’
‘’İşte bu örnekler; biz bunları insanlara vermekteyiz. Ancak alimlerden başkası bunlara akıl erdirmez.’’

YNÖ; ‘’Allah'ın berisinden veliler edinenlerin durumu, bir ev edinen dişi örümceğin durumuna benzer. Ve evlerin en güvensizi elbette ki dişi örümceğin evidir. Keşke bilselerdi!’’
‘’Bunlar bizim, insanlara vermekte olduğumuz örneklerdir ki ilim sahiplerinden başkası onlara akıl erdiremez.’’

Öncelikle burada şunu belirtmek istiyorum ki Ali Bulaç burada falso bir çeviri yapmıştır. Doğru çeviri Yaşar Nuri’ninki gibi olmalıdır. Nedir bu kritik hatalar;

Sen şimdi burada ‘’dişi örümcek’’ vurgusunu kaçırıp direkt ‘’örümcek’’ dersen bu ayeti anlamayı hayli zorlaştırır hatta imkansız hale getirirsin ikincisi evleri nitelerken seçilen sıfat güvensiz yerine zayıf dersen anlamı yine kaydırmış olursun üçüncüsü ise ‘’ilim sahipleri’’ yerine ‘’alim’’ kelimesinin kullanılması bu da yine anlamayı zorlaştıran bir ayrıntıdır zira burada sahip olunması gereken ilim biyolojidir ancak ‘’alim’’ dendiği zaman kaçınızın aklına biyolog gelir? İşte al sana mealleri karşılaştırarak okumanın faydaları.

Ayeti analiz etmeden önce bir bilgi vermek istiyorum;
Karadul örümceğinin dişisi çiftleşmeden sonra erkeğini yer[9], harbi yer lan, doğru okudun.  
‘’Evlerin en güvensizi’’ olarak ‘’dişi örümceğin evi’’nin gösterilmesi işte bu yüzdendir. ‘’ilim sahiplerinden başkası onlara akıl erdiremez.’’ Denmesinin sebebi de işte budur. Yani sen bu bilgiyi bilmeseydin hayatta anlayamazdın buradaki benzetmeyi.

Bir de gördüğünüz üzere Allah yeri geldiğinde ‘’bunu anlayabilmen için ekstra bir şeyler bilmen lazım, bak burada böyle bir şey yaptım’’ diye sana ipucu veriyor ancak buna rağmen hala baskın zihniyet ‘’biz Kur’an’ı anlayamayız’’ deyip durmaktadır. Lan zaten gerekli yerlerde uyarılar var sen daha niye insanların güzelim kitabı okumalarına engel oluyorsun ki? Ben bu noktadan sonra art niyet ararım işte. Ya açıkçası bu konuda da çok doluyum, söyleyecek çok şeyim var ancak bu yazının konusu o değil ‘’başka bahara’’ deyip kısa kesiyorum.

Şimdi tekrar Müminun suresine bir geri dönüş yapacağız. Konu embriyonun oluşum sırası olacak.

Müminun suresi 13. Ve 14. Ayetler;

Ali Bulaç; ‘’Sonra onu bir su damlası olarak, savunması sağlam bir karar yerine yerleştirdik.’’
‘’Sonra o su damlasını bir alak (embriyo) olarak yarattık; ardından o alak'ı (hücre topluluğu) bir çiğnem et parçası olarak yarattık; daha sonra o çiğnem et parçasını kemik olarak yarattık; böylece kemiklere de et giydirdik; sonra bir başka yaratışla onu inşa ettik. Yaratıcıların en güzeli olan Allah, ne yücedir.’’


YNÖ; ‘’Sonra onu çok dayanaklı bir karargâhta bir damlacık yaptık.’’
‘’Sonra o damlacığı bir embriyo halinde yarattık, sonra o embriyoyu bir et parçası halinde yarattık, sonra o et parçasını bir kemik halinde yarattık ve nihayet o kemiğe de bir et giydirdik. Sonra onu bir başka yaratılışta yeniden kurduk. Yaratıcıların en güzeli Allah'ın kudret ve sanatı ne yücedir!’’

Eee yani?

Yanisi şu ki Kur’an’ın yaptığı sıralama; et>kemik>et şeklindedir ve bunu aynen bu şekilde bu kadar net ve günümüzde elde edilmiş olanla aynı olarak açıklayan ne başka bir kutsal kitap ne de o dönem yazılmış başka bir kaynak vardır. Kur’an bu anlamda tektir ve tekrardan muhteşemdir, benim nazarımda kesinlikle inanılmayı hak eden bir kitaptır.

Peki din oluşturma ve insanları buna inandırma gayesinde olan bir adamın asla yapmayacağı, yapmaması gereken şey nedir?

Kehanet. Özellikle de yakın tarihli olanları.

Kur’an’da buna bir örnek var mı?

Tebbet suresine gideceğiz. Tebbet suresi sadece 5 ayetten oluşmaktadır, Ebu Leheb için Ebu Leheb yaşarken inmiştir ve şöyle denmektedir;

Ali Bulaç; ‘’Ebu Leheb'in iki eli kurusun; kurudu ya.’’
‘’Malı ve kazandıkları kendisine bir yarar sağlamadı.’’
‘’Alevi olan bir ateşe girecektir.’’
‘’Eşi de; odun hamalı (ve)’’
‘’Boynuna bükülmüş bir ip (bağlanmış) olarak.’’


YNÖ; ‘’Elleri kurusun Ebru Leheb'in; zaten kurudu ya!’’
‘’Ne malı kurtardı onu ne de kazandığı.’’
‘’Alevli bir ateşe yaslanacaktır o;’’
‘’Karısı da, odun hamalı olarak.’’
‘’Gerdanında bir ip olacaktır onun, en sağlam fitillisinden...’’

Şimdi sizlerden öncelikle o dönemin konjonktürünü bi’ düşünmenizi isteyeceğim. Bir tarafta Muhammed Peygamber elinde yeni bir din var insanları inandırmaya uğraşıyor, karşısında da en büyük muhaliflerden Ebu Leheb. Böyle bir durumda bu şekilde sözlere yer verir misin kitabında? Ben hayatta böyle bir topa girmezdim açıkçası. Ne demek lan Ebu Leheb cehennemin dibine gidecek, ya o adam tövbe etseydi ya da tövbe etmesine de gerek yok Sabetay Sevi gibi tamam inandım dese ben de Müslümanım dese ne olacaktı?

Bütün sistem çöpe gidecekti!

Sizce Muhammed Peygamber ya da bir başkası bunu göze alabilir miydi? Böyle bir kumar oynanır mı? Ya da bu benim söylediklerim Ebu Leheb’in aklına gelmemiş midir?

Mümkün değil.

İşte bu durum kitabın bir insan evladının elinden çıkmadığının Allah’tan geldiğinin bir diğer kanıtıdır mesela. Bu durumda Kur’an sonuna kadar inanılmayı hak eden bir kitaptır benim için.

Kur’an’dan bir kehanet daha göstermek istiyorum. Rum suresinin ilk beş ayetine göz gezdireceğiz.

Rum suresi 2-5. Ayetler;

Ali Bulaç; ‘’Rum (orduları) yenilgiye uğradı.’’
‘’Yakın bir yerde. Ama onlar, yenilgilerinden sonra yeneceklerdir.’’
‘’Birkaç yıl içinde. Bundan önce de, sonra da emir Allah'ındır. Ve o gün mü'minler sevineceklerdir.’’
‘’Allah'ın yardımıyla. O, dilediğine yardım eder. O, güçlü ve üstün olandır, esirgeyendir.’’


YNÖ;  ‘’Yenilgiye uğratıldı Rûm.’’
‘’Yeryüzünün en yakın/en alçak bir yerinde. Ama onlar yengilerinin ardından galip duruma geçecekler,’’
‘’Birkaç yıl içinde. İş/oluş/hüküm, önünde de sonunda da Allah'ındır. Onların galibiyet gününde müminler ferahlayacaklar,’’
‘’Allah'ın yardımıyla. Dilediğine yardım eder O! Azîz'dir, Rahîm'dir O.’’

Rum, Anadolu için kullanılan bir tanımlamadır. Peki o dönem Anadolu’da kimler var?

Doğu Roma imparatorluğu ya da alışık olduğumuz şekliyle söylemek gerekirse; Bizans. Malum dönemde Anadolu’da devrin iki süper gücü Doğu Roma ve Persler kapışıyor. 400 yıl süren bir savaşlar dizisi söz konusu.[10] Bu sure ise 615 yılında inmiştir ve savaşın 602-628 yılları arasındaki dönemini konu ediniyor.[11] İlk ayette ‘’Rumlar yenildi’’ kısmı Sasanilerin 613 yılından başlayarak 615 yılına kadar İran’dan başlayarak Mısır’a kadar olan toprakları Bizans’ın elinden alması ve 614’te de Kudüs’ü işgal etmesini[12] kastetmektedir. Bu dönemde Bizans yani Doğu Roma fena dayak yiyor Perslerden. Yani o dönem için Bizans’ın toparlanıp Persleri yeneceğini söylemek akla mantığa sığacak bir şey değildir. Bu şu an benim Filistin’in yakın bir zamanda Siyonizm’i bitireceğini söylememle eş değer bir şeydir, Euroleague’de Galatasaray’ın şampiyonluk oranı gibidir, kimsenin ihtimal dahi vermeyeceği bir şeydir. Zaten bu ayeti duyan müşriklerin de Müslümanlarla hayli alay ettikleri rivayet edilir.

Nitekim 622’de Kapadokya yakınlarında Heraklius’un orduları Sasanileri kıstırır[13] ve savaşın akışı 180 derece değişir. En nihayetinde Rum suresindeki kehanet gerçekleşmiş olur.
Bakın bu da yine bir insan evladının cesaret edip de oynayabileceği bir kumar değildir. Hiç şüphesiz bu kitap Allah kelamıdır ve mutlak suretle inanılmayı hak eden bir kitaptır.

Ahir kelam, durum bundan ibarettir ahali. Bir değil bir sürü örnekle durumu açıklamaya çalıştım ve inanın bana Kur’an’da bundan çok çok daha fazlası var. Ön yargılarınızı bir kenara koymayı başarabilip de şu kitabı okuyan bir insanın başka herhangi bir kitaba ya da ateizme prim verme ihtimali çok düşüktür. Tamamen yoktur diyemiyorum zira Ebu Leheb gibi bir örnek var lan karşımızda.

Yavaştan yazıyı bitirirken şunları söylemek istiyorum. İnsanın dini tercihi Ebu bilmem kimlerin, Cübbeli x’lerin, şeyh zamazingo hazretlerinin, hocaefendilerin yorumlarına bırakılamayacak kadar önemlidir. Aynı şekilde Burcuların Berkecanların sana olan bakışının ne olacağından da önemlidir. Bu ülkedeki en büyük put ‘’el alem ne der?’’ putudur. Bu o kadar etkilidir ki dindarın da dinsizin de tamah ettiği bir saçmalıktır ve evet en nihayetinde saçmalıktır. İnsan kimseye prim vermeden gerçeklerin peşinde olmalıdır, işine gelse de gelmese de…

Son olarak olum şu kitabı ne olur okuyun lan,


Hadi selametle… 


-------------------------------------------------------------------------------------------------


[3] Age

2 yorum:

  1. Bu yazında objektifliğini kaybetmişsin gibi geldi bana.Bahsettiğin ayetler için teşekkürler aralarında okumadıklarım vardı ama bunun yanında tüm evreni yaratan Allah ın sence de böyle bir gücü olsaydı ve tüm zamanların dışında bir varlık olsaydı günümüz insanlarının daha kolay inanabilmesi için kitabında daha net ifade ve bilgilerde bulunmazmıydı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ''Tüm evreni yaratan Allah'ın'', insanların daha kolay inanabilmesi için kitabında daha net ifade ve bilgiler kullanmaması kendi yaratmış olduğu ''sınav'' sisteminin işlemesi için oldukça yerinde bir karardır. Şayet Kur'an hiç kimsenin inkar hakkını kullanmaya cür'et edemeyeceği kesinlikte ifadeler içerseydi sınav yapmanın, ahiret yurdunun, cennetin, cehennemin daha ne gereği kalırdı ki?

      Gelelim objektiflik meselesine; ben bu yazının daha başında ''Ben açıkçası Kur’an’dan dolayı Müslümanım. Bu yazımda da beni inanmaya ikna eden ve Kur’an’ı inanılmayı hak eder kılan bazı örnekleri paylaşacağım'' demişim. Objektiflik gibi bir vaadim yok ki :)

      Sil